Hytteskatt (oppdateres jevnlig)
Ny: Artikkel i Aftenposten “Dette ble han krevd skatt for”
Hvis dere har informasjon eller argumenter i sammenheng med den pågående hytteskattsaken, kan dere legge inn en kommentar. Artikkelen blir oppdatert fortløpende med flere vedlegg og kommentarer, så det er lurt å komme tilbake og sjekke flere ganger! Se blant annet grafer over tidligere takster. Se takstmannens fotspor!
Hvis man er uenig med takst etc, må hver enkelt hytteeier klage separat innen fristen. Gi gjerne tilbakemelding til de andre hytteeierne om hvilke momenter du mener man bør ha med i en slik klage.
Her er noen relevante dokumenter og artikler:
Nytt fra Sel Kommune: Protokoll fra formannskapsmøtet 17. mars
Ny: Notat fra Sel Kommune angående utregning av takst etc.
Ny: Graf over kvm pris solgte hytter 2001 - 2004 vist etter sted
Ny: Graf over kvm pris solgte hytter 2001 - 2004 på år
Brev til hytteeiere i Kampen og Grønnlibekkområdet
Brev fra Høvringen Vel til Sel Kommune
Utleggsliste boliger og fritidseiendommer
Utleggsliste - næringseiendommer
Soner og faktorer for skattetaks i Sel kommune
Grådige kommunepolitikere dobler skattene
Sel Kommune webside om eiendomskatt
Sel Kommune - eiendomskatt og taksering (også link på siden over)
Eksempel fra Ringerike kommune som reviderte taksten
Og nedenfor er det som kanskje er et bilde av fotsporene til takstmennene etter at de har gått rundt en av hyttene i 2007.
Posted: March 2nd, 2009 under Innlegg.
Comments: 27
Comments
Comment from Lars
Time: March 3, 2009, 12:21 pm
Det virker ganske urettferdig måten taksten er blitt gjort på, også i forhold til andre kommuner. Har snakket med mange hytteeiere i andre kommuner som har fått lavere skatt selv om de ligger rett ved skibakken og har vann, strøm, kloakk, vintervei etc. Eksempel: Ny 81 m2 hytte i Trysil med vann, kloakk, kabeltv, vintermåkt vei til døra, søppel i nærheten, 10 sengeplasser betaler de 1800 kroner skatt for.
Comment from Inger
Time: March 3, 2009, 9:44 pm
Synes vi har fått en svært høy takst på vår 46 kvm store (lille) hytte, ca 3 mål tomt, bygget 1997. Taksten ble kr 1.089.000. Har ringt kommunen og bedt om spesifikasjon på beregning av taksten. Befaring ble gjort 19.11.08 (stikkord var: fin hytte, fin utsikt, skifertak, normal standard). Skal se på det vi får tilsendt og vurderer sterkt å sende en skriftlig klage innen fristen. Antar at vi må gjøre det enkeltvis i første omgang. Synes vår takst er urimelig høy. Til sammenligning: Bekjente bygget en 100 kvm stor hytte på Høvringen samme år, veldig bra hytte, vintervei, vann/kloakk, strøm og fin utsikt: Takst kr 1.100.000. Forstå det den som kan!
Comment from Per
Time: March 3, 2009, 10:21 pm
Det er mye som er merkelig i denne saken. Noe av det som virkelig forundrer meg er at Kampen er blitt satt i samme og høyeste takstklasse som Høvringen og Mysuseter. Infrastrukturen er da bygget ut på en helt annen måte der. Kan det virkelig dokumenteres at hyttene på Kampen er så populære og ligger i en så høy prisklasse som det blir hevdet fra kommunens side?
Comment from Magne Båtstad på mysusetervel.no
Time: March 4, 2009, 7:11 pm
Magne Båtstad uttaler følgende på mysusetervel.no:
Det er typisk for Sel Kommune og holde tilbake opplysninger som ikke gavner det politiske flertallet til ordfører Pryhn. Selv om det er vedtatt at det skal praktiseres meroffentlighet i kommunen prøver man å gjemme saker som ikke fremmer det politiske flertallet. Bildet av ordføreren blir nok ikke å se i avisa før denne saken har lagt seg, nå er det greit å la administrasjonen stå fram. Tør ordføreren som øverste politiske leder stå fram og forsvare hemmeligholdet og det dårlige håndverket som er gjort i denne saken?
Comment from Anne Hansen
Time: March 4, 2009, 8:37 pm
Jeg anbefaler alle å følge med på mysusæter vel sin nettside. Det anbefales å kreve å få innsyn i egen sak og eventuelt utsatt klagefristen når man har fått beregningsgrunnlag og takst fra kommunen. Mysusæter vel har kontaktet advokat som skal bistå dem. Det er tydligvis stor forskjellsbehandling og min takst på hytta er også alt for høy i forhold til lav standard uten, vei, vann, vintervei og strøm.
Comment from Kåre B. Hansen
Time: March 4, 2009, 10:44 pm
To tilnærmet like hytter bygget samme år. En i Hafjell e-skatt kr 2000,- en på Mysusæter e-skatt kr 7000,- forstå det den som kan.
Comment from Anne Hansen
Time: March 6, 2009, 1:01 pm
Ringer man til Sel kommune sender de papirene på hytta angående beregningsgrunnlag og taksering på e-mailadresse. Man får da papirene i løpet av 10 miutter.
Comment from Kåre B. Hansen
Time: March 11, 2009, 7:03 am
Detter er noen tall jeg har mottatt fra en på Kampen: Har regnet og funnet noen gjennomsnittstall:
Taksterte/solgte hytter 2000-2003: gjennomsnitt totalt: kr 9.638,57 pr kvm hytte (uten bod, uthus og tomt)
2000: pr kvm kr 10.723,-
2001: ” ” 9.600,50
2002: ” ” 8.203,36
2003: ” ” 10.027,42
Dessuten har jeg funnet noe interessant:
Hytten som er taksert for salg på Kampen 2003 til kr 550.010,-, det må være den som ble solgt i 2003 for kr 540.000,-. Den står på e-skatt-listen med takst 738.000, mao kr 198.000 mer enn den faktisk ble solgt for i 2003. Det er hele 36,67 prosent mer!
Har snakket med forrige og nåværende eiere.
Comment from karin
Time: March 11, 2009, 2:38 pm
Synes hele takseringen av området virker nokså tilfeldig. Snakket med Knut Ove Leite i kommunen 5.3 og ba om beregningsgrunnlaget for taksering, samt taksten for min hytte tilsendt. Spurte også om dato for befaring som han sa var gjennomført 22.11.2007?? Vedtaket i kommunen ble jo gjort 22.9.2008.? Jeg har fremdeles ikke fått etterlyste papirer og har purret pr. mail idag.
Har hytte på 50,4 kvm samt anneks på 36 og uthus. Taksten ble 1.243.000. Urimelig høyt synes jeg.
Comment from Kåre B. Hansen
Time: March 11, 2009, 2:40 pm
Jeg mener vi må kontaktet advokat for å få en juridisk vurdering av det takstarbeide som er gjort i kommunen. Jeg mener at vi må være forberedt på å gå til rettslige skritt for å få til en rettferdig skattelegging av våre eiendommer. Ingen jeg har snakket med har fått noen dokumentasjon for hvordan man har kommet fram til de kr/m2 priser for BRA areal i 2003, ingen har fått noen god forklaring på hvor faktorene som brukes kommer fra. Å måtte gå til rettssak mot sin egen kommune er ingen lett avgjørelse, men når urettferdigheten blir for stor føler jeg at vi ikke har noe annet valg. Jeg vet at man er inne på samme tanke i andre områder av kommunen.
Comment from karin
Time: March 11, 2009, 3:23 pm
Ja jeg er helt enig med Kåre B.Hansen i at vi må kontakte advokat. Opplysningene jeg får fra kommunen angående taksering er meget motstridende og når det gjelder befaring er jeg usikker på om det i det hele tatt har vært noen på alle eiendommene slik det påstås. Ved konkrete spørsmål får jeg ingen svar på hvordan man kom seg inn der - eller hvem som har vært der. Tidspunktet er også usikkert. Dette er nok advokatmat.
Comment from Tore
Time: March 12, 2009, 9:03 am
Det er mye rart i denne saken. Nå er jeg i den situasjonen at taktgrunnlaget ligger som forventet innenfor “normalen” slik hytta fremstår i dag. Jeg har vært i kontakt med kommunen for å få beskrivelse av grunnlaget, men har ikke mottatt noe. Allikevel virker hele saksbehandlingen så tilfeldig at jeg er svært usikker på hva som skjer videre. Jeg har store planer om en total rehabilitering av eksisternde hytte i løpet av dette året, men på bakgrunn av kommunens saksbehandling må jeg vurdere dette nøye før vi iverksetter tiltak. Hvis det skal engasjeres bistand fra advokat, hvem koordinerer dette?
Comment from Anne Hansen
Time: March 12, 2009, 10:25 am
Min hytte er vurdert med “høy standard” ( uten vann,strøm,avløp.vei) 66kvm. I samtale med kommunen vurderer de det ut fra vedlikehold. I den sammenheng har de ikke tatt i betraktning at muren er i ferd med å sprekke opp på nordveggen, at ikke hele hytta er steinsatt samt at hytta er bygd i leca. I følge takseringsdokumentet jeg har mottatt fra kommunen har de også satt feil årstall når hytta var ferdigbygget. De hevder at de var på befaring av hytta høsten 2007 og påstår at de har sendt et brev i forkant av dette som jeg aldri har mottatt. Angående advokatbistand må vel det vurderes underveis og samtidig følge med på hva Mysusæter vel og Høvringen vel foretar seg. Vi bør vel formelt organisere et møte til sommeren for å danne et vel i Kampen. Alle må sende klager individuelt i første omgang.
Comment from Unni
Time: March 14, 2009, 8:12 am
Jeg har hytte i Putten. Grafen over kvm pris på solgte hytter 2001 - 2004 vist etter sted, var nyttig. Hvem har utarbeidet den? Kvm prisen ligger jo langt under det nivået som kommunen har lagt seg på.
Comment from Inger
Time: March 14, 2009, 8:44 am
Utlagte grafer er basert på tall fra èn takstmann.
anbefaler alle å be om å få tilsendt kommunens empiriske og statistiske materiale som de har brukt for utarbeidelse av bregningsgrunnlaget. Fra kommunen har vi fått tilsendt en kopi av en markedsrapport fra DnB NORs eiendomsavdeling. Det underlige er at vi har fått tilsendt tall fra 2003 til og med 2008. Er det dette kommunen har brukt? Tall for 2004-2008 er uinteressant.
Og, dessuten, tallene som fremkommer her er inkludert både tomt, uthus og hundehus.
I 2003 ble det solgt 23 hytter (3 på Høvringen og 1 på Rapham - det kan jo skjule seg noen flere i vårt område, er ikke godt nok kjent):
Gjennomsnittspris pr salg: 831.087, gj.sn. 55 kvm = kvm-pris på kr 15.170,63.
Men, trekkes tomtepris på kr 250.000, blir kvm-prisen 10.565,22. Dette tallet inkluderer som sagt også utedo, anneks og hundehus.
Dette stemmer ikke overens med kommunens tall.
Comment from Kåre B Hansen
Time: March 14, 2009, 10:39 am
Jeg har lyst til å bruke Arnulf Øverlands ord fra diktet “Du må ikke sove” om eiendomsskattetakseringen i Sel kommune:
Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer deg selv!
Jeg roper med siste pust av min stemme:
du har ikke lov der å glemme!
Comment from Kåre B Hansen
Time: March 15, 2009, 1:51 pm
Jeg vet godt at Arnulf Øverlands dikt ikke kan sammenlignes med våre forhold og eiendomsskatt, jeg vet godt at det var langt alvorlige ting han hadde i tankene da dette dikte ble skrevet. Men etter å ha sitte som gratis arbeidene telefon vakt for kommunens eiendomskatt kontor i 14 dager så er jeg rimelig frustrert og lei av alt. Jeg har et reelt tap på dette makkverket av et takseringsarbeide som kommunen har lagt opp til, ordfører ba meg henvise til kommunens telefon noe jeg også gjør, men hva hjelper det? tiden min går til å ta telefoner om e-skatt likevel. I tillegg ser jeg at min kompetanse som takstmann av enkelte naturlig nok blir dratt i tvil. En av grunnreglene for å arbeide som takstmann er at du har et minimum av lokalkunnskap og er godt kjent i område du taksere i, jeg ville aldri funnet på å taksere eiendommer i Oslo område.
Jeg har hevdet og hevder at m2 BRA priser på fra 14 til nesten 17 000,- og faktor tillegg fra 0 til 30 % er skive bom. Jeg har egenprodusert statistikk fra ca 60 takserte og omsatte fritidseiendommer fra 2001 til 2003 i mitt arkiv som i en eventuell rettssak vil bli stilt til disposisjon. Mange av mine takster er for salg og kan etterprøves/kontrolleres mot tinglysningskontoret.
Comment from Kåre B Hansen
Time: March 16, 2009, 4:51 pm
Nå er det kommet inn 290 klager på e-skatt, nærmere seg 10 % og det må begynne å gjøre inntrykk.
Comment from Inger
Time: March 16, 2009, 6:25 pm
Har hatt telefonkontakt med økonomisjef Leite i Sel kommune i dag vedr. markedsrapporten fra DnBNOR.
Kommunen har brukt hele dette tallmaterialet, altså fra 2003 til og med 2008. Takstfirmaet fikk denne rapporten og har arbeidet ut fra den. Til mitt spørsmål om hvordan de da kan hevde at takstene er basert på 2003-omsetningen, ble det svart at 2003-materialet var for lite slik at de også har måttet bruke omsetningstallene til og med 2008. Dessuten ble det bekreftet at ja, i rapporten er tomtens verdi allerede inkludert. Det ble også henvist til en liten, meget enkel hytte i nærheten av nasjonalparkgrensen på Mysuseter-siden av Ula som ble solgt ca 2006 for mer enn 1 mill. Det er uinteressant i denne sammenhengen.
Ville vi klage på det prinsippielle ved takstgrunnlaget, så var det en sak for overtakstnemnda, sa Leite.
At kommunen beregner takst for tomten to ganger, er uakseptabelt!
Comment from Anne Hansen
Time: March 16, 2009, 7:41 pm
Jeg har mottatt et grunnlagsskjema for e-skatten hvor det er flere feil samt at det er nesten uleselig med noen få setninger i håndskrift. I følge Mysusæter vel sin nettside er det anbefalt å kreve dokumentasjon for hvordan de er kommet fram til denne taksten. Selve grunnlaget samt grunnlaget for sonefaktoren. Hvis man krever å få dokumentasjon om dette kan man få 3 ukers utsettelse på klage. Er det fornuftig å gjøre det på den måten?
Comment from Kåre B Hansen
Time: March 16, 2009, 10:54 pm
Ja Anne du må be om å få alle dokumenter, kontrollere areal. BRA er bruksareal som er innvendige mål se www.ntf.no for arealmåling. Kommunen har brukt BTA som er bruttoareal, det er feil!
Understre at du vil ha 4 uker klagefrist etter at du har mottatt de dokument som du ber om. Klag på for høy m2/pris for BRA arealet, det er dette som er feil!
Comment from Lars
Time: March 18, 2009, 12:47 pm
Jeg var innom websidene til Sel Kommune i dag og fant et referat fra et formanskapmøte de hadde i går! Der var det følgende kommentar:
“Antallet klager, og innholdet i klagene, kan indikere at definering av pris per kvadratmeter, inndeling
av kommunen i soner og anvendelsen av faktorene som fastsetter eiendomsverdien, gir som resultat at
taksten er satt for høyt – i enkelte soner, og/eller for type eiendommer. Vi viser til den forbindelse til
den relativt høye andelen klager fra eiere av fritidsbolliger.
Vi ber på dette grunnlaget skattetakstnemnda i Sel gjør en vurdering av dette, og om nødvendig gjøre
tilpassinger i gjennomført taksering som fanger opp eventuelle avvik fra føringene i medhold av
Byskattelovens §5*.”
Dokumentet finnes her: http://www.sel.kommune.no/default.asp?WCI=file&WCE=1159
Det er tydelig at det hjelper å klage, så da bør alle de som mener at taksten er for høy klage før klagefristen. Det er kanskje best å klage før den opprinnelige klagefristen.
I klagen kan du for eksempel nevne:
- Individuelle forhold ved din hytte som gjør at den har for høy takst (blant annet om det er brukt BTA istedenfor BRA). Si hva BRA for din hytte er.
- At m2-prisen er for høy generelt, samt at sonefaktoren for Kampen er for høy.
- Understrek at du vil ha grunnlaget for m2-prisen og at du vil ha 4 ukers ny klagefrist etter å ha mottatt dette.
Klagen trenger ikke være mer komplisert enn dette.
Comment from karin
Time: March 20, 2009, 2:19 pm
Jeg har pr. mail fra leite mottatt informasjon om følgende:
* Eiendomsregistreringen i vårt område 22.11.2008 er gjennomført av Einar Skogum og Mads Mosebakken.
* ingen eiendommer er omsatt i Kampen i 2003.
* ” kun 1 av hytte eierne i Kampen hadde sagt seg interessert i å delta på befaring. Vedkommende hadde ikke anledning når telefonhenvendelsen kom.”
Comment from Kåre B Hansen
Time: March 21, 2009, 10:50 am
Da jeg kom hjem i går hadde jeg fått en stor blomsterbukett på døra som takk for min innsats i Mysuseter vel, eiendomsskatte takseringssaken og Huseier Landsforbunds møte den 19 mars.
Det varmet god at man vet at noen setter pris på min innsats og forstår at det tar en del tid.
Tusen takk.
Comment from Inger
Time: April 1, 2009, 7:47 pm
Var i kontakt med Sel kommune v/Leite i dag. Da fikk jeg forståelsen av at uthus likestilles med anneks så lenge det er frittstående. Det betyr en skattetakst på kr 1.200 pr kvm ganget opp/ned med de ulike faktorer. Greit å vite!
Comment from Anne Hansen
Time: May 14, 2009, 8:50 am
Jeg reagerer på brevet fra Sel kommune som ikke inneholder forslag for vurdering av den altfor høye kvadratmeterprisen og den høye promillesatsen på eiendomsskatten. Ikke akseptabelt. Hvordan skal man påvirke kommunen for å få satt disse satsene ned? Og sonefaktoren for oss i Kampen er helt urimelig.
Anne
Comment from Kåre B Hansen
Time: June 3, 2009, 4:40 pm
Sel snur om eiendomskatten
OTTA: Sel og Heidal Arbeiderparti går for å stoppe innkreving av eiendomsskatt for områder utenfor Otta for 2009.
Etter flere møter mellom kommunestyregruppa og representantskapet i partiet vil dette bli foreslått på kommunestyremøtet 15. juni. Det betyr at det må finnes dekning for seks tapte millioner kroner i årets budsjett. Det var kombinasjonen av de mange svakhetene og avvikene ved innføring av eiendomsskatt utenfor Otta-området og problemene med å håndtere den store mengden henvendelser og klager som gjorde at posisjonspartiet i kommunen ikke finner det forsvarlig å innkreve den utvidede eiendomsskatten for i år.
Partileder Jørund Båtstad og gruppeleder Jan Olav Solstad understreker at partiets mål er å innføre eiendomsskatt i hele kommunen i 2010.
Write a comment